Service & support laddboxar
Här kan du som kund hitta aktuella datablad, manualer, ”how to”-guider och garantivillkor för våra laddboxar. Vi har också samlat de fem vanligaste orsakerna till att bilen inte laddas när man kopplar i sladden.
Här kan du som kund hitta aktuella datablad, manualer, ”how to”-guider och garantivillkor för våra laddboxar. Vi har också samlat de fem vanligaste orsakerna till att bilen inte laddas när man kopplar i sladden.
5 vanliga problem med Fronius Wattpilot (Go & Flex)
I de flesta fall är problem med Fronius Wattpilot relaterade till Wi-Fi-anslutning eller konflikter i laddningslägena. Börja alltid felsökningen med att kontrollera appen och nätverket.
1. Kommunikationsfel med nätverket (Wi-Fi)
Wattpilot är beroende av en stabil internetanslutning för att fungera optimalt, särskilt för kostnadsoptimerad laddning och integrering med solcellsanläggningen.
Problemet: Laddboxen har tappat Wi-Fi-anslutningen (vanligt efter routerbyte, strömavbrott eller om signalen är för svag i garaget). Detta hindrar den från att hämta aktuell information om elpris (t.ex. timpris) eller tillgänglig solenergi.
Åtgärd: Kontrollera Wi-Fi-signalen vid laddboxen. Starta om laddboxen och/eller din router. Se till att boxen är korrekt ansluten via Solar.web eller Wattpilot-appen.
2. Felaktig eller saknad fasdetektering
Wattpilot använder en smart funktion för att automatiskt växla mellan enfas- och trefasladdning för att optimera effektuttaget, särskilt vid överskottsladdning från solpaneler.
Problemet: Laddboxen kan ha svårt att detektera tillgängliga faser korrekt, vilket kan bero på installationsfel eller en tillfälligt instabil nätspänning. Detta kan leda till att den laddar långsammare än den borde (t.ex. låst vid 1-fas) eller inte startar laddningen alls.
Åtgärd: Kontrollera i Wattpilot-appen att boxen rapporterar korrekt fasstatus. En fullständig omstart av Wattpiloten kan ofta tvinga den att detektera faserna på nytt.
3. Styrningskonflikt (Eco/Next Trip/Price Modes)
Wattpilot är designad för att ladda smart, baserat på det läge du väljer. Om boxen inte laddar, är det ofta för att den väntar på rätt signal.
Problemet: Du har valt läget "Eco Mode" (solcellsladdning) men det är mörkt, eller "Next Trip Mode" men bilen är redan laddad till den inställda nivån, eller "Price Mode" men elpriset är högt. Wattpiloten fungerar som den ska, men den har bestämt sig för att inte ladda just nu.
Åtgärd: Byt till "Basic Mode" (eller "Purely PV" för ren solcellsladdning) via Wattpilot-appen för att se om den startar laddningen omedelbart. Justera inställningarna för önskad laddnivå och tid i appen.
4. Problem med bilens laddningsprotokoll (kommunikationsfel mellan bil och box)
Trots att Wattpilot är kompatibel med de flesta elbilar, kan en tillfällig störning i kommunikationen (standard IEC 61851) mellan laddboxen och bilen stoppa laddningen.
Problemet: Laddkabeln sitter löst, bilens mjukvara har fastnat, eller laddboxens relä/kontaktor har tillfälligt hängt sig. Detta resulterar i att bil och box inte enas om när laddningen ska starta eller hur hög effekten ska vara.
Åtgärd: Koppla ur kabeln helt från både bil och Wattpilot. Vänta några sekunder och koppla in igen. Kontrollera att bilens egna laddtimers/scheman är inaktiverade om du använder Wattpilots smarta schemaläggning.
5. Jordfelsbrytare/Säkring har löst ut (Internt eller externt)
Om Wattpiloten är helt död (inga lampor lyser) är det nästan alltid ett problem med strömförsörjningen.
Problemet: En extern jordfelsbrytare eller säkring i elcentralen har löst ut. Detta kan bero på en tillfällig spänningstopp, en felaktig jordförbindning, eller att den interna DC-skyddsmodulen i Wattpiloten har reagerat på ett litet läckage.
Åtgärd: Kontrollera jordfelsbrytaren i din elcentral. Om den har löst ut och du inte kan slå på den igen, kontakta en elektriker omedelbart. Om bara laddboxen är död, kontrollera att dess egna säkringar är intakta (om tillämpligt) och att de externa brytarna är påslagna.
5 vanliga problem med MyEnergi Zappi V2
1. Frånkoppling från harvi/Hub/Nätverket
Zappis unika funktionalitet bygger på att kunna mäta hushållets effektförbrukning och produktion i realtid via en separat enhet (harvi eller direktmätande CT-sensorer) samt kommunikation via en Hub.
Problemet: Zappi V2 har tappat anslutningen till harvi (trådlös mätare) eller till internet via Hubben. Detta gör att Zappi inte kan läsa av överskottseffekten från solcellerna. Om kommunikationen mellan Zappi och harvi/CT-sensorerna bryts, går Zappi över till standardladdning (FAST Mode) eller vägrar ladda i ECO+ läge.
Åtgärd: Kontrollera LED-indikatorerna på Zappi och Hub/harvi. I Zappi-menyn, kontrollera "System Info" och se till att alla enheter (t.ex. harvi) har en aktiv anslutning.
2. "Låst" i ECO+ läge utan tillräckligt överskott
Zappis mest unika och mest använda funktion är ECO+ Mode, som enbart använder solcellsöverskott. Om detta läge är valt, men överskottet är för litet, startar inte laddningen.
Problemet: Laddning i ECO+ kräver ett kontinuerligt överskott av en viss storlek (typiskt över 1.4 kW för enfas). Om överskottet är för litet, eller om det fluktuerar kraftigt, kommer Zappi att pausa (visa "Waiting for surplus") istället för att starta.
Åtgärd: Byt tillfälligt till FAST Mode för att bekräfta att boxen fungerar. Om du vill ladda med överskott även vid lägre effekt, kan du justera inställningen "Minimum Green Level" (MGL) i menyn, vilket tillåter Zappi att dra en liten del från nätet.
3. Felläst CT-sensor eller felaktig riktning
Zappi är extremt känslig för korrekta avläsningar från sina CT-sensorer (Current Transformers) som mäter strömmen i elcentralen. Dessa sensorer måste sitta på rätt plats och i rätt riktning.
Problemet: En CT-sensor har monterats baklänges eller kopplats på fel ställe (t.ex. på husförbrukning istället för huvudmatning). Detta kan leda till att Zappi tror att huset exporterar ström (överskott) när det i själva verket importerar (köper), vilket förvirrar ECO- och ECO+-lägena.
Åtgärd: Kontrollera i Zappi-menyn under "Readings" eller "Supply" att import/export (Nätet) visas korrekt (t.ex. positivt värde vid import). Om värdet är baklänges när du förbrukar/producerar ström, måste CT-sensorn fysiskt vändas i elcentralen.
4. Bilens timer/schema tar över
Zappi har egna smarta scheman och timers, men om bilen också har en aktiv timer kan de motverka varandra.
Problemet: Du har ställt in Zappi att ladda under natten, men bilen har också en timer inställd som hindrar den från att ta emot ström utanför vissa tider. Bilen har alltid sista ordet om den ska ta emot laddning.
Åtgärd: Kontrollera och inaktivera alla laddscheman i bilens mjukvara. Låt Zappi (eller det smarta externa styrsystemet, om du använder ett) hantera alla tider och lägen.
5. Styrningskonflikt med "Lock" eller "Boost"
Zappi har ett inbyggt system för att låsa laddkabeln och en "Boost"-funktion för att tvinga fram full laddning.
Problemet: Laddkabeln kan vara "låst" om du inte använt korrekt RFID-tag (om aktiverat). Eller, om du har ställt in en "Boost"-tid, väntar Zappi på att den tiden ska infalla innan laddning startar.
Åtgärd: Se till att kabeln inte är låst. Om du använder "Boost", kontrollera att starttiden är korrekt inställd. För snabbast och enklast start, sätt laddboxen i FAST Mode i Zappi-menyn.
5 vanliga problem med Zaptec Go (och Go 2)
För Zaptec Go har problem nästan alltid att göra med molnanslutningen/inställningarna (punkt 1 & 2) eller ett fel i den fysiska strömförsörjningen (punkt 3). En omstart via Zaptec-appen är ofta den snabbaste åtgärden.
1. Inaktivitet eller fel i Zaptec-portalen/appen
Zaptec Go är en "smart" laddare, och all grundläggande konfiguration och användarhantering sker via Zaptec Portal eller appen.
Problemet: Laddstationen kan vara inställd på "Inactive" i portalen (till exempel efter installation eller om en operatör hanterar den). Eller så är den inställd på ett fast schema som hindrar laddning just nu. Användare kan också ha aktiverat RFID-låsning, men använder fel RFID-tag.
Åtgärd: Logga in i Zaptec Appen eller Portalen. Kontrollera att laddstationen är "Active". Om du använder RFID-låsning, testa med en godkänd tag. Försök att starta laddningen manuellt via appen för att se om boxen svarar.
2. Dålig eller saknad molnanslutning (4G/Wi-Fi)
Zaptec Go använder antingen inbyggt 4G-nät (SIM-kort) eller din lokala Wi-Fi för kommunikation. Den behöver internet för att ta emot startkommandon, uppdateringar och dela data med Zaptec Cloud.
Problemet: Boxen har tappat kontakten med molnet. Om den använder 4G kan täckningen i garaget vara för dålig. Om den använder Wi-Fi kan ditt nätverk ha ändrats (lösenord/routerbyte) eller signalen vara för svag. Utan molnanslutning kan smarta funktioner och uppdateringar misslyckas.
Åtgärd: Kontrollera ljusindikatorn (LED) på laddboxen. Följ instruktionerna i manualen för att se om färgen indikerar ett nätverksproblem. För Wi-Fi, starta om routern. För 4G, kontrollera täckningen i området.
3. Strömavbrott eller utlöst skydd (Huvudsäkring eller Jordfelsbrytare)
Om Zaptec Go är helt svart eller saknar ljusindikering är problemet nästan alltid den fysiska strömförsörjningen.
Problemet: En extern säkring i elcentralen har löst ut på grund av överbelastning, eller jordfelsbrytaren (JFB) har löst ut. Zaptec Go har inbyggd DC-skydd och AC-övervakning som kan reagera på minsta oregelbundenhet.
Åtgärd: Kontrollera elcentralen. Om JFB har löst ut, försök slå på den igen. Om den löser ut direkt, kontakta en elektriker. Tänk på att om du kör hög effekt samtidigt som andra apparater kan överbelastning vara orsaken.
4. Problem med bilens laddningsprotokoll (Kommunikationshandskakning)
Laddboxen och bilen måste "prata med varandra" (protokoll IEC 61851) innan laddningen startar. Bilen har alltid sista ordet.
Problemet: Laddkabeln sitter löst. Bilens egen laddtimer är aktiv och hindrar mottagning av ström. Eller så har bilens laddmottagare fastnat i ett felaktigt tillstånd.
Åtgärd: Koppla ur och koppla in kabeln igen ordentligt. Dubbelkolla att inga timers är aktiva i bilens system. Om problemet kvarstår, testa med en annan laddkabel eller en annan bil (om möjligt) för att isolera felet till boxen eller bilen.
5. Tillfällig överbelastning i en Dynamisk Lastbalansering (DAL)
Om du använder Dynamic Load Balancing (DAL) (lastbalansering) för att anpassa laddningen efter husets förbrukning, kan boxen vägra ladda.
Problemet: Lastbalanseringen känner av att hushållet (eller fastigheten) använder nästan all tillgänglig huvudsäkringskapacitet. För att undvika att huvudsäkringen löser ut, pausar Zaptec Go laddningen. Boxen fungerar som den ska, men den har inget utrymme att ladda bilen just nu.
Åtgärd: Kontrollera din hushållsförbrukning (t.ex. körs bastun eller en stor varmvattenberedare?). Vänta tills förbrukningen minskar eller justera inställningarna för lastbalanseringen om du har tillgång till dem via Zaptec Portal.
Instruktionsfilmer, manualer, datablad & snabbguider
Zappi V2

Zaptec Go

Felanmälan
Har du problem med din solcellsanläggning, växelriktare, batteri eller annan installation vi gjort? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig så snart som möjligt.
Contact Us
Tack för din felanmälan. Vi återkommer till dig inom kort!
Hoppsan, något gick inte som det skulle. Prova igen!

